header
Wallisgids.nl

Reizen ter plekke

Openbaar vervoer in Wallis

Behalve de trein vormen ook bus, kabelbanen en bergspoorwegen een belangrijk onderdeel van het openbaar vervoer. Vrijwel ieder gehucht in Wallis is wel met een van deze vormen van transport te bereiken.

Trein

uitzichtwagenZwitserland is bij uitstek het land van de vele spoorwegmaatschappijen: alleen in Wallis rijden er al treinen en treintjes van tien verschillende maatschappijen. Liefhebbers van treinen kunnen er hun hart ophalen. Naast normaalspoor komt er ook veel smalspoor voor, soms voorzien van een tandrad (systeem Abt of Strub). Smalspoor heeft als voordeel dat de bochten scherper kunnen zijn dan bij normaalspoor, en dat is in de bergen meestal een absolute noodzaak. Een extra tandrad maakt een stijgingspercentage van ruim 10 procent mogelijk. De meeste spoorlijnen zijn uitgerust met bovenleiding; een bijzondere uitzondering daarop is de spoorlijn Martigny-Châtelard, waarbij een gedeelte van het traject is voorzien van een derde rail ten behoeve van de stroomvoorziening (niet zonder risico). Vanuit Zermatt vertrekken dagelijks enkele Glacier Expressen, met doorgaande rijtuigen naar Chur en St. Moritz. De Glacier Express heeft ruim zeven uur nodig voor een afstand die hemelsbreed 170 km bedraagt. Wie de hele reis maakt (retour 2e klas circa 240 Frank) passeert 91 tunnels en 291 bruggen. Over de ontstaansgeschiedenis van de oost-west verbinding via smalspoor vindt u hier meer informatie.

Bus

De PTT heeft van oudsher het personenvervoer in haar portefeuille gehad. Honderden jaren geleden reden er al postkoetsen over de alpenpassen en ook nu nog zijn de gele bussen een bekende verschijning in de bergen. Hoewel brieven en pakketten in steeds mindere mate met de postbus worden meegegeven, zijn het nog steeds de postbussen die de kleinste dorpen in de zijdalen bereikbaar maken.

Andere vervoersvormen

Wallis kent zo’n 200 verschillende banen ‘door de lucht’: kabineliften, gondelbanen en stoeltjesliften. De laatste vorm vind je overal, en ze vervullen alleen een toeristische rol. Daarnaast zijn er de liften met twee kabines (één boven, één beneden) of de banen met een hele reeks kleine gondels. Kabines met een capaciteit van 100 personen of meer vormen geen uitzondering. Dan zijn er ook nog de funiculaires of kabelsporen: wagens op rails met een capaciteit van zo’n 100 personen, die onderling met een kabel aan elkaar verbonden zijn.