header
Wallisgids.nl

Mijd de files bij de Gotthard autotunnel

 

Wie heeft er nou zin om uren in de file te staan voor de Gotthard autotunnel? Zo duurt de reis naar het zuiden onnodig lang, en je wordt er ook niet vrolijk van. Wachttijden van drie, vier uur komen bijna dagelijks voor. En er hoeft maar iets te gebeuren (lawines), en de weg is dagenlang afgesloten. Volg eens niet de adviesroute van de ANWB (Basel - Milaan 335 km), maar neem het heft in eigen hand. Join the Wallis-connection!

Voor alle informatie over Gotthardtunnel en -pas en verkeersprognoses, kijk hier.

Paswegen open? Kijk op de Zwitserse teletekst.

 

Optie 1: met de autotrein door de Lötschbergtunnel

U rijdt via de snelweg Basel - Bern, en volgt de borden Thun - Spiez - Kandersteg. Daar rijdt u uw auto op de autotrein van de BLS, de spoorwegmaatschappij die dagelijks duizenden auto's door de Lötschbergtunnel vervoert. De autotrein gaat als het druk is iedere tien minuten, dus u hoeft bijna nooit te wachten. Kosten: rond de 30 euro, kijk hier voor meer informatie. Aan de zuidkant, in Goppenstein, rijdt u van de trein af en u bent in een half uur in Brig. Dan heeft u de keus: u rijdt over de Simplonpas naar Italië (een gemakkelijke pasweg, ook voor caravans en vrachtauto's), of u neemt opnieuw een autotrein vanuit Brig door de Simplontunnel. Een kaartje koopt u ter plekke (kost rond de 22 euro). Kijk hier voor meer informatie. Afstand? Basel - Milano via de Simplontunnel 327 km, via de Simplonpas 371 km.

Optie 2: met de autotrein door de Lötschbergtunnel + de Simplontunnel

Dat is helemaal snel: u rijdt net als bij optie 2 tot Kandersteg, en rijdt dan uw auto op een doorgaande trein die in één keer naar Italië rijdt. In Iselle, vlak ten zuiden van de Simplonpas, rijdt u weer de trein af. Deze trein rijdt in de weekeindes van maart t/m oktober. Kosten? Voor een auto inclusief alle inzittenden betaalt u circa 90 euro. Reistijd is een uur, reserveren is aanbevolen. Dan kan via deze link. De afstand Basel - Milano wordt zo slechts 297 km! Een ideale optie, zeker ook voor met de caravan (m.u.v. twee-assige carvans met een breedte van 2,50 meter, deze kunnen niet worden getransporteerd).

Optie 3: met de auto door het westen van Zwitserland en de St. Bernard-autotunnel

Deze mooie route gaat via Bern en Vevey, langs het meer van Genève en door het prachtige Wallis (via Martigny). Via de St. Bernard-autotunnel (tol: ruim 20 euro, kijk hier voor informatie over de tunnel) komt u in het Italiaanse Aosta-dal. Afstand Basel - Aosta: 293 km, Aosta - Milano 181 km, totaal Basel - Milano 474 km.

Let op: paswegen zijn alleen in de zomermaanden geopend, kijk hier voor actuele verkeersinformatie.

Optie 4: helemaal met de trein

Door de snelle ICE-treinen door Duitsland is de reis Utrecht-Basel nog maar 6 uur. Vanuit Basel rijden er snelle treinen naar Italië. De treinkaartjesmarkt is voortdurend in beweging. Daarbij zijn er tal van reductiemogelijkheden, zo komen gezinnen met kinderen in aanmerking voor flinke kortingen. Vul hieronder uw reiswensen in!


Gotthard: tunnel erbij

Er komt een tweede autotunnel onder de Gotthardpas. De Zwitsers konden zich daarover afgelopen zondag 28 februari 2016 in een referendum uitspreken. Een dikke 57% vind dat de tweede tunnel er moet komen. De huidige 17 kilometer lange tunnel werd in 1980 als tweebaansweg in gebruik genomen en zal vanaf 2020 enkele jaren worden gesloten vanwege groot onderhoud. Een tweede tunnel voor het verkeer zou dan uitkomst bieden, maar tegenstanders vrezen dat dan na afloop van de renovatie het transitverkeer door Zwitserland enorm zal toenemen. Voorstanders van een tweede tunnel wijzen op de veiligheid: met twee tunnels is er geen tegemoetkomend verkeer. En daarbij tekenen de voorstanders aan: in iedere tunnelbuis is er maar één rijstrook beschikbaar, dus er komt niet meer capaciteit en daarom is er geen aanzuigende werking. Daar geloven de tegenstanders helemaal niets van, maar de Minister van Verkeer Doris Leuthard heeft beloofd: er zal geen extra capaciteit worden aangeboden. In de huidige situatie wordt bij grote drukte vaak gedurende enkele uren éérichtingsverkeer ingesteld; wel veiliger, maar het verkeer moet rekening houden met flinke wachttijden. Sinds de opening in 1980 zijn er meer dan dertig dodelijke slachtoffers in de tunnel te betreuren.

En er gebeurt meer in het Gotthardgebied: in juni 2016 nemen de Zwitsers de langste spoorwegtunnel ter wereld in gebruik: de lager gelegen Gotthard basistunnel (57 km). Tijdwinst op het treintraject Zürich-Milaan: een uur. Door deze tunnel zullen naast personentreinen ook treinen voor vrachtwagens worden geleid.